| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Dodo

|
Geplaatst: Za Sep 26, 2009 3:38 pm Onderwerp: Rages |
|
|
Veel gehoord zinnetje deze week: mevrouw, mag ik uw gogo?
Ik ben erg blij dat mijn kinderen te oud zijn voor zulke rages. Het gaat eigenlijk nergens om. Lelijke plastic poppetje waarvan je niet kunt zien wat de voor- en wat de achterkant is.
Principieel vraagje van mij: moet je nu je kinderen verbieden om met zulke rages mee te doen, of moet je ze maar laten gaan omdat het er een beetje bij hoort?
Argumenten tegen: er zijn wel belangrijkere dingen om je druk over te maken. En in dit geval is het hele gogo-gedoe een beetje vreemd, de karaktertjes zouden allerlei krachten hebben. De een kan vrede stichten, de ander iets anders.
Wat is wijsheid? |
|
| Naar boven |
|
 |
Origenes

|
Geplaatst: Za Sep 26, 2009 3:58 pm Onderwerp: |
|
|
| Dodo schreef: | de karaktertjes zouden allerlei krachten hebben. De een kan vrede stichten, de ander iets anders.
Wat is wijsheid? |
Dat riekt naar magisch bijgeloof. Overigens heb ik de neiging om dit soort dingen van de nuchtere kant te bekijken. Mijn kinderen zijn er ook al voorbij maar ik zou denk ik zeggen: leuk hoor die gogo's maar ik zou ze de flauwe kul over die allerlei krachten uit het hoofd proberen te praten. |
|
| Naar boven |
|
 |
Jan Bras
Geregistreerd op: 14-3-2008 Berichten: 1761 Woonplaats: Barcarena, Belem, Brasil
|
Geplaatst: Za Sep 26, 2009 7:51 pm Onderwerp: |
|
|
Brasil is een kinderrijk land en ook hier 'struikel' je er over.
Maar dit soort rages: nooit gezien en ook niet bij de alom hier tegenwoordige Japanse groot-grutter Yamada (waar je letterlijk alles kunt kopen.....als je dus geld hebt) hebben we ze nog niet gezien. Trouwens die gekke rages zoals je ze wel in Nederland zag zijn hier (nog) niet. |
|
| Naar boven |
|
 |
Dodo

|
Geplaatst: Za Sep 26, 2009 10:30 pm Onderwerp: |
|
|
Ik hoorde een keer iemand vertellen dat hij zijn kind had verboden een of ander prulletje te gaan kopen in de fopartikelenwinkel, omdat zo'n winkel de mensen wil laten geloven dat het leven één grote grap is. Hij heeft daarover gepraat met het kind.
Ik heb dat altijd onthouden. Moet je kinderen inderdaad die kleine onschuldige dingen ontzeggen, omdat het leven daar toch wat te ernstig voor is, of mogen ze alles zolang het niet duidelijk fout is? Ik ben daar niet uit. |
|
| Naar boven |
|
 |
Jan Bras
Geregistreerd op: 14-3-2008 Berichten: 1761 Woonplaats: Barcarena, Belem, Brasil
|
Geplaatst: Za Sep 26, 2009 10:52 pm Onderwerp: |
|
|
Ach, Dodo, je hebt toch weleens van het 'gilde der azijnpissers gehoord'?
Wij hebben indertijd wel een paar docenten (die geen orde konden houden) een beetje geplaagd, met onschuldige zaken. o.a. 'nep'geld half uit een portemonnee steken een dun touwtje eraan, onder zijn bureau leggen, en..'hé, van wie is dat beursje?'....bukken, proberen te pakken, touwtje aantrekken en..floep...weg was het beursje; ook wel een soort van jeuk(?)poeder op de stoel leggen. Zitten....staan...zitten...'Mijnheer, wat is er toch?'
Eind van het liedje: de hele klas 5x een thema overschrijven van drie bladzijden uit het Nederlands taalboek: 'De les van de chinese wijsgeer Fo-Hi'. 'k Zal het nooit meer vergeten en we hebben het nooit meer geflikt. En de sfeer tussen docent en leerlingen was 100% beter geworden.
Toch zijn we allemaal geslaagd! Een grapje moet kunnen, toch? Maar tegenwoordig is het allemaal erg gemeen, sarcastisch, 'op de man(vrouw)spelen'. En ze komen in een een zenuwinrchting terecht of worden afgekeurd. |
|
| Naar boven |
|
 |
Dodo

|
Geplaatst: Ma Sep 28, 2009 5:53 pm Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je de bewuste man nu toch verkeerd indeelt hoor Jan, het is een aardige man met veel humor. Daar zit het 'm niet in.
Jij hebt dat niet zo gezien, maar als ik nu op een middag naar de C1000 ga, staan er een paar dranghekken waarachter de kinderen staan. Dat moet, anders trekken ze de klanten in en om de uitgang voortdurend aan de mouw. Nu staan ze te roepen als je de winkel ingaat en als je er uit komt: mevrouw, mag ik uw gogo's? Mevrouhouw!
(Mijn zoon heeft een keer zijn gogo in een groep kinderen gegooid. Of je een biefstuk tussen de leeuwen gooit!)
Die kinderen staan daar urenlang. Ik zie ook regelmatig dezelfde gezichten. Ik kan dan toch niet anders zeggen dan dat het zonde is van je tijd, van je jeugd, van het mooie weer, om zo je middagen door te brengen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Bart den Dekker

|
Geplaatst: Ma Sep 28, 2009 7:50 pm Onderwerp: |
|
|
Paar maanden terug waren het voetbalplaatjes, paar jaar terug flippo's.
Onze oudste gaat ook helemaal tot het gaatje bij dit soort rages. En nu liggen er zakken vol op zolder.
Zolang ik ze maar niet elk half uur alle 585 hoef te bekijken, laat ik hem mestal z'n gang maar gaan. En we gaan er NIET speciaal dingen voor kopen.
Ik sta er soms versteld van. Het hele voetbalalbum had -ie vol. En geen eurocent bij Albert Heijn uitgegeven. _________________ Laat je niet op handen dragen. Voor je het weet, applaudiseren ze voor iemand anders. |
|
| Naar boven |
|
 |
Jan Bras
|
Geplaatst: Wo Aug 11, 2010 6:54 pm Onderwerp: |
|
|
Over rages gesproken: wie kent ze nog van heeeel vroeger (50er jaren)
Bij een Faam pepermuntrolletje kon je sparen voor `Vlaggen van alle landen`. Bij elk rolletje kreeg je een afbeelding. Vaak was het: `die heb ik al`. Maar het waren gewilde ruilobjecten. Het album moest je - dacht ik - kopen.
Bij Blue Band kreeg je plaatjes voor de jeugd-encyclopedie `Ik weet het`.
Ook hier gratis plaatjes, maar het album moest ook hier gekocht worden.
De spannendste was toch wel `Stophoest deelt rijksdaalders uit.`
Als de `Stophoest-`politie`man begon te kuchen en jij bood een Stophoestdropje aan, kreeg je een riks (f.2,50). Vantevoren werd in de krant aangekondigd waar en hoe laat hij kwam. (Maar ik `miste`hem altijd ).
En wie kent het eerste `electronische`spel nog: Electro. Als de lamp het doet is het antwoord goed. Je leerde er wel van en met verjaardag of sinterklaas vroeg je een nieuwe set kaarten.
En bij de jam van Flipje (Betuwe jam) een verhaaltjesboekje (nu zouden we zeggen `een nieuwe strip van Flip`). Je moest wel zegeltjes sparen.
En bij van Nelle(punten van de thee en koffie), de boekjes van Piggelmee.
In het land der blonde duinen en niet heel ver van de zee
woonde eens een dwergenpaartje en dat heette Piggelmee.
...en wat er verder volgt. Wie kent het nog? |
|
| Naar boven |
|
 |
Lenny

|
Geplaatst: Do Aug 12, 2010 9:30 am Onderwerp: |
|
|
| Jan Bras schreef: | Over rages gesproken: wie kent ze nog van heeeel vroeger (50er jaren)
Bij een Faam pepermuntrolletje kon je sparen voor `Vlaggen van alle landen`. Bij elk rolletje kreeg je een afbeelding. Vaak was het: `die heb ik al`. Maar het waren gewilde ruilobjecten. Het album moest je - dacht ik - kopen.
Bij Blue Band kreeg je plaatjes voor de jeugd-encyclopedie `Ik weet het`.
Ook hier gratis plaatjes, maar het album moest ook hier gekocht worden.
De spannendste was toch wel `Stophoest deelt rijksdaalders uit.`
Als de `Stophoest-`politie`man begon te kuchen en jij bood een Stophoestdropje aan, kreeg je een riks (f.2,50). Vantevoren werd in de krant aangekondigd waar en hoe laat hij kwam. (Maar ik `miste`hem altijd ).
En wie kent het eerste `electronische`spel nog: Electro. Als de lamp het doet is het antwoord goed. Je leerde er wel van en met verjaardag of sinterklaas vroeg je een nieuwe set kaarten.
En bij de jam van Flipje (Betuwe jam) een verhaaltjesboekje (nu zouden we zeggen `een nieuwe strip van Flip`). Je moest wel zegeltjes sparen.
En bij van Nelle(punten van de thee en koffie), de boekjes van Piggelmee.
In het land der blonde duinen en niet heel ver van de zee
woonde eens een dwergenpaartje en dat heette Piggelmee.
...en wat er verder volgt. Wie kent het nog? |
Tiels Flipje die heb ik stukgelezen!
Wel relativerend verhaaltje: rages zijn dus van alle tijden, al zullen er tegenwoordig meer zijn.
Wat ik consequent doe is bv GoGo's bij de C1000 weigeren. Vaak krijg je dan verbaasde reacties. Maar ik vind het verspilling en ga er dus ook niet aan meewerken.
Maar ja, mijn kinderen zijn nog niet oud genoeg om door te hebben wat een rage is ... dus wie weet over een aantal jaar ;) Al ben ik niet zo gek om speciaal naar die ene winkel te gaan om iets te kopen als het niet nodig is. Papa&Mama zijn geen goederendistributie. Als je iets wilt hebben kun je er ook zelf voor zorgen. Ga dan bij de ingang staan of neem n bijbaantje. |
|
| Naar boven |
|
 |
Dodo

|
Geplaatst: Do Aug 12, 2010 9:54 am Onderwerp: |
|
|
Wacht maar af, Lenny. Kinderen hebben veel macht bij het boodschappen doen, bijna iedereen gaat wel min of meer voor de bijl
Wij hadden plaatjes van Piggelmee, ik kan het liedje nog zo zingen.
O, wat schattig, kijk nou eens: klik _________________ "Poets have been mysteriously silent on the subject of cheese." - G.K. Chesterton |
|
| Naar boven |
|
 |
Lenny

|
Geplaatst: Do Aug 12, 2010 10:04 am Onderwerp: |
|
|
| Dodo schreef: | Wacht maar af, Lenny. Kinderen hebben veel macht bij het boodschappen doen, bijna iedereen gaat wel min of meer voor de bijl
Wij hadden plaatjes van Piggelmee, ik kan het liedje nog zo zingen.
O, wat schattig, kijk nou eens: klik |
Bijna, niet iedereen. Nee = nee bij mij en ook bij mijn partner. En ja, we hebben al ervaring met (andermans) kinderen en tieners (iets met Pabo, jeugdwerk, catechisatie etc). Dus die lijn wil ik gewoon gaan doorzetten. |
|
| Naar boven |
|
 |
Dodo

|
Geplaatst: Do Aug 12, 2010 10:27 am Onderwerp: |
|
|
Toch is het serieus anders of je professioneel of voor clubwerk oid met kinderen te maken hebt, of dat het je eigen kinderen zijn. Dan maak je doorgaans toch dezelfde fouten als iedereen.
Overigens staat er heel veel jeugdsentiment op youtube. Bim, Bam en Bom (biotex), de sprookjes van de Efteling (wij hebben die plaatjes grijsgedraaid vroeger!), Loekie, Wiekie en Riekie (ook biotex). Leuk! _________________ "Poets have been mysteriously silent on the subject of cheese." - G.K. Chesterton |
|
| Naar boven |
|
 |
Lenny

|
Geplaatst: Do Aug 12, 2010 12:04 pm Onderwerp: |
|
|
| Dodo schreef: | Toch is het serieus anders of je professioneel of voor clubwerk oid met kinderen te maken hebt, of dat het je eigen kinderen zijn. Dan maak je doorgaans toch dezelfde fouten als iedereen.
|
Geen enkele ouder is perfect, wij al helemaal niet. Die suggestie wil ik niet wekken.
Maar op het gebied van consequent zijn ben ik heel stellig. Ik zie dat ook terug bij de familie van mijn ene en andere zwager: de één is consequent en de ander niet. Dat zie je terug in het huishouden en hoe het gaat in de familie. Natuurlijk voorkomt dit niet problemen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Dodo

|
Geplaatst: Do Aug 12, 2010 12:47 pm Onderwerp: |
|
|
Consequent zijn is inderdaad heel belangrijk en het geeft veel rust. Maar het is wel moeilijk vind ik.
Je hebt, als het weer over de rages gaat, natuurlijk ook nog met de aard van het kind te maken. De een is veel gevoeliger voor groepsdruk en zal dus eerder willen meedoen met de gogo's of met merkkleding of wat er maar speelt in de groep. _________________ "Poets have been mysteriously silent on the subject of cheese." - G.K. Chesterton |
|
| Naar boven |
|
 |
Bart den Dekker

|
Geplaatst: Do Aug 12, 2010 7:41 pm Onderwerp: |
|
|
Onze oudste heeft de stoornis van Asperger, en als hij iets verzamelt, dan gáát hij er voor. Soms denk je dan: Mag het ook wat minder?
Maar meestal is het na een tijdje ook weer voorbij. _________________ Laat je niet op handen dragen. Voor je het weet, applaudiseren ze voor iemand anders. |
|
| Naar boven |
|
 |
|