Gereformeerd Gezind forum index Gereformeerd Gezind
Onafhankelijk ontmoetingsplein ter bevordering van de interkerkelijke contacten binnen de Gereformeerde Gezindte.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Vervolg hobby schrijven (theologie)

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Gereformeerd Gezind forum index -> Ontspanning
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Wat vind u van dit schrijven?
Zeer goed
0%
 0%  [ 0 ]
Goed
0%
 0%  [ 0 ]
Redelijk
0%
 0%  [ 0 ]
Matig
50%
 50%  [ 1 ]
Slecht
50%
 50%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 2

Auteur Bericht
Tobias

BerichtGeplaatst: Za Jul 17, 2010 6:52 pm    Onderwerp: Vervolg hobby schrijven (theologie) Reageer met quote

Hallo mensen,

Of ben ik meer in de wieg gelegd voor een stukje als deze.

Graag zie ik reacties tegemoet....

Mvg van Tobias

Zie onderstaand:

Inhoudsopgave

Inleiding Blz. 3 t/m 4
 De noodzaak van erkennen in meerdere of mindere mate van uw verlorenheid
Blz. 5 t/m 7

 De noodzaak van het erkennen dat u, u zelf niet kan verlossen uit uw geestelijke doodstaat.
Blz. 8 t/m 9

 De noodzaak van de strijd door de middelen, die de Heere wil zegenen, te blijven aan wenden tot behoud van uw ziel.
Blz. 10 t/m 11

 De noodzaak van de beproevingen
Blz. 12

 De prijs van de overwinning
Blz. 13

De geestelijke doodstaat
van de mens
en zijn
levendmaking

[aanwijzingen voor zoekende zielen]

Inleiding

Onze natuurlijke geestelijke staat is een doodstaat. Dit bewijst onze val door de ongehoorzaamheid, begaan door onze voorouders in het paradijs, waarin wij allen in begrepen liggen. We hebben te kampen met deze erfenis. Groot of klein. Ja de inwoners, door al de eeuwen heen van de wereld liggen hierin begrepen. Nu is het een zaak dat we dit ook voor waarheid achten. Als we dit ontkennen, zullen we nooit de verborgen schatten ontdekken die weggelegd zijn om gevonden te worden voor de eenvoudigen, in onze Borg en Middelaar de Heere Jezus Christus .
De komende toorn ligt, van onze geboorte af, al op ons te wachten tot verdelging in de eeuwige afgrijzing. Het is de waarheid. En u belijdt dit ook, tenminste als u op Gods Woord acht slaat. Doet u dit niet, dan zal dit uw eeuwige verderf bevestigen.
Ik ga voorbij aan diegene die Gods Woord veracht en de werkingen van Zijn lieve Geest. Want dit is parels werpen voor zwijnen. Erbij gezegd, dat er velen geroepen, maar weinigen verkoren zijn!
Aan u die in meerdere of mindere mate acht geeft op het evangelie, hoop ik iets kwijt te kunnen. Mijn bede is doorgaans dat het gezegend mag worden, maar ook van dit schrijven geldt, alles naar Uw wil en welbehagen. Het zij tot eer van God in uw zaligheid of tot Zijn eer in uw verdoemenis.

Aan u die behoud zoekt voor uw ziel, geest en lichaam wil ik aan de hand van de volgende punten iets mededelen:

 De noodzaak van het erkennen dat u, u zelf niet kan verlossen uit uw geestelijke doodstaat.
 De noodzaak van de strijd door de middelen, die de Heere wil zegenen, te blijven aan wenden tot behoud van uw ziel.

Misschien bent u iemand die ermee worstelt, maar niet de noodzaak op het hart is gelegd van de dreiging van Gods toorn over uw verloren staat, of bent u iemand die wel degelijk te maken heeft met de dreiging van Gods toorn over uw verloren staat?
De Heere gaat met niemand het zelfde om, alhoewel er wel degelijk een dreiging op het hart gelegd word van de verloren staat. Maar de 1 in meerdere en de ander in mindere mate. Het maakt niet uit. Als u er maar van overtuigd bent, dat u verloren ligt en een Borg nodig hebt voor uw torenhoge schuld die tot aan de diepste der diepste hel reikt.
De Heere vraagt niet van ons om in ons zelf te graven naar de gruwelijkheden van onze harten. Want het is een gegeven dat het zo is. U zult bemerken dat de Heere het u Zelf wel kenbaar maakt, algaande en gaande. De Heere vraagt ook niet of we diep genoeg ontdekt zijn aan de arglistigheid van ons hart, dit zal Hij ons Zelf doen toepassen door Woord en Geest etc.
De Heere heeft niet onze verdoemenis op het oog, maar onze behoudenis en vraagt geen offerande, maar barmhartigheid.
Velen hebben een verkeerd beeld van God de wetgever. We kunnen ons niet aan de wet houden. En toch eist God dit van ons, maar de Zoon heeft de wet vervult en dit zal moeten toegepast worden aan onze zielen. Hij Die Zijn Zoon overgaf aan de gruwelijkheden die de mensen Hem hebben aangedaan. Wie de Zoon heeft gezien heeft de Vader gezien. In hun Godheid zijn Zij gelijk. De wet die God aan Mozes gaf, is er voor ons om ons het oordeel aan te zeggen. Was er geen wet, dan was er geen oordeel. Maar wat als God ons had laten liggen in onze val? Door Zijn oneindige goedheid en liefde voor velen, roept Hij ons bij dag en bij nacht, mijn zoon, mijn dochter, geef Mij uw hart!
Konden wij volledig ons aan de wet houden, dan zijn we nog verdoemelijk voor God, want dit leert ons de val die de mensheid heeft begaan met en in Adam. Bent u ervan overtuigd dat u elke seconde, terwijl u hangt over de mond van de hel, daar in kan vallen? Bedenkt dit dan goed. Bewaard het in uw hart, geef het een goede plaats en ontzet u met vrezen en beven, maar hou, zogezegd, het hoofd koel. Laat u niet verdrinken in de angst, want nogmaals, Hij zoekt u niet te verdoemen, maar om te behouden! Weest ook niet gerust, maar ontzet u wel degelijk. En zijt nuchter en waakt!
Als we niet wederom geboren worden, dan zullen we voor eeuwig omkomen. Dit staat vast!
Ik ga er niet vanuit dat u iemand bent die gerust is met wat gemoedsaandoeningen, visoenen (dromen) etc. Nee, ik spreek tot u die nuchter wel alles overweegt en nooit tevreden zult zijn met een beetje. Die de strijd wil aanbinden op leven en dood, tot bloedens toe. Overweegt de ernst van de situatie waarin u zich begeeft en laat u hiervan nooit afleiden door de beslommeringen en noodzakelijkheden van alle dag. Loop er ook niet mee te koop, want velen zullen u belachelijk maken en het als ware van u ontnemen. Tracht het in alle rust en stilte voor u te houden, maar zoek wel mensen op (mochten deze op uw weg geplaatst worden), die u uw toestand in vertrouwen kunt kenbaar maken. Alhoewel u uw vertrouwen niet op prinsen moet vesten!
Zoekt een vertrouwelijke prediking, prediker en eenvoudige Godsmensen op. Neemt de middelen waar, maar overdrijf het niet, opdat u niet erin zou verdwalen. Neem elke dag de tijd voor een meditatief moment (of als het u toelaat meerdere) Dit is erg belangrijk, want de Heere laat Zich des temeer vinden in de stilte van buiten en in de stilte van uw binnenkamer. Maak alles kenbaar aan de Heere en weest eerlijk en oprecht en houd niets achter, want de Heere zou u hierdoor niet willen horen en verhoren. Houd niet vast aan de zonde die uw omgang met God in de weg zou kunnen staan. Mocht u vastgebonden zitten in iets wat wel zo is, blijf vasthouden en volharden in het gebed en belijd maar eerlijk en oprecht, dat u die of die zonde niet vanuit u zelf kan los laten, want van nature kunnen we en willen we dit ook niet.
Zoals gezegd is alles uit genade tot aan de kleinste detail toe. En onthoud en bind het op uw hart dat u niets kunt doen zonder Hem!
Verwacht niets van u zelf, maar alles van de Getrouwe, Die een waarmaker is van Zijn belofte, dat, al wie tot Hem komt (oprecht en eerlijk met een ongeveinsd gemoed), Hij die nooit uit zal werpen! Wantrouw aan u zelf en belijd maar dat het Zijn recht is dat Hij u uit zal werpen in de buitenste duisternis. Maar vertrouw dan toch op Zijn waarachtige Woord dat Hij gekomen is om te zoeken en te vinden die zondaren en zondaressen, die het leven niet meer in zichzelf, de wereld en bij de satan kunnen vinden, maar net als bij de vrouw te Kana, bij de Heere Jezus Christus aandringen en heilig verlangen om gevonden te worden door Hem de Borg en Zaligmaker.

Op het eerste gezicht lijken punt 2 en 3 elkaar tegen te spreken. U kan niets doen om u zelf te verlossen, daarentegen moet u er alles aan doen u te verlossen. Het verschil ligt hierin dat de Heere van ons eist dat we ons bekeren, maar dat we ons zelf niet kunnen bekeren. In dit geval gaan velen de mist in, want ze zeggen dan: als ik er niets aan kan doen en toch niet weet of het voor mij weggelegd is, dan wacht ik wel af, misschien dat de Heere naar mij toekomt. Dit is een ernstige misvatting. Zo zit het evangelie niet in elkaar.
Wij moeten zoeken en aan de deur kloppen van het hart van de Zaligmaker. Wij moeten de middelen, welke ook op uw weg komen, waarnemen en ter harte nemen. We moeten dagelijks, bij nacht en bij dag aanhouden bij de Heere en smeken om genade, misschien dat Hij ons tegemoet wil komen. Dit ‘misschien’ bedoel ik gezien vanuit ons zelf, want de Heere is zeker gewillig.
Vanuit ons zelf komt niets goeds voort dan enkel zonde, ongerechtigheid, ellende en afvalligheid.
Het komt aan op volharden in het gebed en het buiten ons zelf te zoeken. Niets in ons kan ook maar enig goeds doen wat de Heere gewillig maakt ons te behouden. Het is alles uit genade. Maar omdat het om Zijn naam gaat zal Hij op uw doorzettingsvermogen en wilskracht Zijn bemoeienis betonen. Verwacht het niet van u zelf, maar enkel buiten u zelf van Hem Die getrouw en waarachtig is en een oprechte bidder niet zal laten liggen.
Bid en smeek maar veel om de last van de toekomende toorn, dat de Heere u Die door Zijn Woord en Geest op het hart bindt, want dit is wat uw hart gaande moet maken. Ervaart u deze onnoemelijke dreiging niet, dan zult u verslappen en zal er niets meer van overblijven.
Bid en smeek ook veel in het voren. Ik bedoel te zeggen, dat u de Heere vraagt voor de toekomst, als u bang bent voor afvallig te worden, dat u dit naar voren blijft brengen in uw binnenkamer.
Zoekt de Heere terwijl Hij te vinden is! God is alomtegenwoordig. Hij hoort uw gebeden en wil ze om Christus’ wil verhoren. U moet het niet van uw gebeden verwachten, maar enkel van Hem Die de Getrouwe getuige is.
Zoek het buiten u zelf. Zie van u zelf af en ga niet zoeken in u zelf of er enige ware kentekenen zijn. U zult hierin verdwalen. Als de Heere overkomt in uw hart, dan zult u weten dat Hij het is, Die u al die tijd heeft gehoord, verhoord en gadegeslagen.
Het komt aan op het volharden in het gebed, het ontvluchten en haten van zonden en ongerechtigheden, zowel van uw hart als de wereld, maar bovenal het buiten u zelf zoeken. Wat is dat toch, zult u zeggen, het buiten me zelf zoeken? Af zien van u zelf! Van al uw gemoedsaandoeningen etc. Buiten u zelf zien en zien op Hem de gekruisigde en opgestane en opgevarene. Dit houd niets anders in dan het geloof. Het vertrouwen in Hem dat Hij u nabij wil zijn, tegen alles in!

Het Woord van God is het grootste middel welke de Geest toepast aan de zoekende ziel. Bijbelverklaringen in de getrouwheid zoals de kanttekeningen en b.v. Matthew Henry, alsmede getrouwe bevindelijke geschriften.
Onder biddend opzien lezen is het beste. Lees nooit zonder dat u zich goed kunt concentreren en bevatten, lees als u er in de omgeving rust toe kan vinden. Neem het gelezene goed in u op en lees alleen wat u kan bevatten. Moeilijke geschriften zijn ook moeilijk te bevatten. Lees hoofdstuk voor hoofdstuk of onderdeel voor onderdeel. En leg het dan even terzijde en kauw en herkauw het.
Dit zelfde geld voor gesprekken met mensen die u onderwijzen, en ook voor de prediking. Probeer bij alles in alle rust, voor zo ver mogelijk, tijd vrij te maken om te mediteren.
Misschien klinkt u dit alles een beetje te overdreven in uw oren, maar we hebben het hier over eeuwig wel of eeuwig wee.
Bid zonder op houden, volhard. Al zit u alles tegen, al lijkt er niets van terecht te komen……bid en volhard. Geef nooit op tegen hoop op hoop.
De Heere is een Waarmaker van Zijn beloftes die opgetekend staan in Zijn brieven aan u! Zou Hij u dan teleurstellen? Let wel het is op Zijn tijd en op Zijn wijze. U moet strijden! Voor de één is de strijd zwaarder dan voor de ander, maar de Heere heeft met alles een bedoeling, een doel. Hij bepaalt wat u nodig hebt. Geloof! Vertouw! Neem Zijn beloftes aan! Sla uw geestesogen buiten u zelf, gericht op Hem. Op het onzichtbare op het bovenaardse.
Wend uw ogen af van de begeerlijkheden van deze wereld, die u geen nut doen . Wees niet afgunstig op uw naaste die alles heeft wat zijn of haar hart begeert. Al leeft u in bittere (geestelijke) armoede, dan zal toch volgens mijn Bijbel de vernederde verhoogd worden. Is het niet hier (afgezien van de blijken van Zijn ontfermingen), dan zal het in het toekomende zijn op de jongste dag

Strijd om in te gaan door de enge poort. Dit is het bevel des Heeren. Hij zegt dit niet voor niets, want zonder strijd geen overwinning.
U zult u tot het uiterste moeten inspannen. Het komt u zogezegd niet aanwaaien. Welke strijd of tegenstrijdigheden u ook tegen komt, de eis is: strijd. Tot bloedens toe.
Geef acht op de mensen die streden en het met de dood moesten bekopen, maar dit tot welbehagen van Hem. Hun bloed is dierbaar in Zijn ogen.
Dit is dus ook de navolging van Christus. In alles gelijkvormig worden aan Hem. Maar u mag in Zijn sterkte strijden. Hij zal u niet aan uw lot overlaten, al lijkt dit maar al te vaak zo zijn, maar Hij zal u beproeven. Door de nood en de dood heen.
U zult moeten strijden tegen de begeerlijkheden van het vlees en de wereld en de verleidingen / omleidingen en arglistigheden van de satan. Het moeilijkste waar we tegen te strijden hebben is ons eigen vlees, want de wereld en des satans wenken, bedienen ons hart. Dit is de beproeving des Heeren! Strijd om in te gaan! Waarom die strijd? Zoals gezegd, zonder strijd geen overwinning. Hoe had de Heere niet een strijd in Zijn wandel hier op aarde. Bedenkt dit goed! Als u een discipel wilt worden van de Heere dan komt u niet onder de strijd uit en velen geven bijvoorbaat de strijd al op,als er ook maar iets tegenzit. Velen gaan hierdoor verloren, omdat ze niet alles op alles wilden zetten tot behoud van hun ziel. Dus met al dit schrijven, weet waar u aan begint, want anders zal zelfs dit schrijven uw oordeel des te zwaarder doen uitkomen.

Bedenkt goed waar u voor strijd! U strijd voor behoud van uw ziel en lichaam om deze verlost te krijgen van de eeuwige verdoemenis. U strijd om de satan, het vlees en de wereld te overwinnen.
De prijs van de overwinning is om eeuwig in Zijn heerlijkheid te mogen verblijven van aangezicht tot Aangezicht. U zult niet hoeven te verblijven met die gruwelijke monsters van satanische demonen en de gruwelijke goddeloze godslasteraars.

Wat dunkt u, waar zou u liever willen verblijven. Voor eeuwig bij Hem (God alles en in allen) of in de eeuwige smartelijke pijniging.

Sta bij deze gedachte stil en neem dit schrijven me dunkt vaker ter hand en kauw en herkauw, want uw leven staat voor eeuwig op het spel.
Wat is, mocht u 80 jaar worden, deze tijd in vergelijking met de eeuwigheid?! Het leven is als een damp.
Zou u de begeerlijkheden liefkozen en aan de hand houden van de boze, uw boze hart en de wereld? Dan komt u bedrogen uit met dit gelezene. Het zal uw oordeel verzwaren. En u zult aan de linkerhand gezet worden bij de wederkomst van die ontzaglijke dag.
Maar bedenkt goed, nogmaals, de Heere heeft uw behoud op het oog en niet uw verdoemenis!
Het komt aan op strijd, hoe moeilijk en ingewikkeld deze ook kan zijn. Met dit alles zal het tot uw behoud uit moeten komen, als u de strijd maar niet opgeeft. En mocht u gevallen zijn, wat zelfs de man naar Gods hart niet onthouden werd, dan moet u weer moed opvatten en niet bij de pakken neer gaan zitten en denken het word toch niks met me. Nee! Als al Gods kinderen er zo over dachten, wat was er dan van hun terecht gekomen. Smeek dan, o, Heere richt me weer op! Hij is zeer bereidwillig en een gaarne vergevend God. Goedertieren en zeer lankmoedig (verdraagzaam).

 Toepassing/Besluit

Welnu, lezer(es),

Ik beëindig dit schrijven. Het is aan u wat u ermee doet.
Ik denk dat ik duidelijk de punten genoemd heb, die u wijzen op de noodzakelijkheid van het geloof in de Heere Jezus Christus. Al kunt u dit geloof niet zelf maken; Hij wil het u laten beoefenen, door al de gebeurtenissen heen die Hij u op uw weg plaatst, want immers bestuurt en regeert en onderhoudt Hij alle dingen.
Mijn bede is dat hetgeen u onder ogen hebt gezien en uw oren heeft gehoord, u niet tot een zwaarder oordeel zal leiden, maar de weg zal banen naar een levenswandel samen met Hem, opdat Hij u, uw vriend zou noemen en u Hem als vriend zou mogen aannemen en toepassen in de gangen die Hij u zal leiden in dit aardse tranendal.
Wetende door het geloof, dat eens, Hij u de tranen van uw ogen zal afwissen en u voor eeuwig dat Hemelse feest met al die aardse Christenmedestrijders zou mogen mee vieren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dodo

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 9:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kwam dit nog tegen. Is dat wat voor je?

klik
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Gereformeerd Gezind forum index -> Ontspanning Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: