Gereformeerd Gezind forum index Gereformeerd Gezind
Onafhankelijk ontmoetingsplein ter bevordering van de interkerkelijke contacten binnen de Gereformeerde Gezindte.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Kleding (vervolg)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Gereformeerd Gezind forum index -> Maatschappij
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
volvo

BerichtGeplaatst: Vr Jul 20, 2007 7:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

hoi Madel,

zo zwierig ongestructureerd en losjes het er in sommige evangelische gemeenten toegaat lijkt me toch wel weer een beetje doorgeslagen..Een beetje structuur kan geen kwaad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
bonder

BerichtGeplaatst: Vr Jul 20, 2007 7:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dies schreef:
Het zit 'm blijkbaar van die kant ook niet in de zwarte pakken en degelijke rokken/jurken. Met instemming gelezen!

groet,
Dies

Tsja, Dies heeft het interview met ds. Simons met instemming gelezen. Uiteraard ben ik het ook met het artikel eens. Maar Dies, ds. Simons zegt ook wat anders, nl.:

Kleding verraadt veel van het innerlijk van de mens, stelt ds. Simons. „Hoofdbedekking en kleding zijn eenvoudige middelen om diepere zaken vanuit het Woord handen en voeten te geven. De Bijbel leert ons in 1 Timotheus 2:9 matigheid en eerbaarheid en eenvoudigheid, ook in onze kleding. Geen middelen om de zogenaamde nederige hoogmoed uit te stralen of anderen de ogen uit te steken.”

Helaas kan men ook doorslaan naar de andere kant en menen dat de buitenkant er in het geheel niet toe doet. „Het is een Bijbels gegeven om onderscheid tussen man en vrouw uit te laten komen in kleding en haardracht. We misbruiken het Woord van God door alleen te wijzen op de teksten als: „Scheurt uw hart en niet uw klederen.” Inhoud zonder vorm is ook een grote zorg in het kerkelijk leven.”

Als je zegt dat je het artikel met instemming gelezen hebt, neem ik ook aan, dat je het met deze quote van harte eens bent. Het valt me weleens op namelijk dat je vooral de relativering van de uiterlijke kenmerken van harte omarmt, maar alles wat deze vorm onderschrijft als minder belangrijk ziet. Ben benieuwd, Dies.
Naar boven
Origenes

BerichtGeplaatst: Vr Jul 20, 2007 8:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Kleding verraadt veel van het innerlijk van de mens, stelt ds. Simons. „Hoofdbedekking en kleding zijn eenvoudige middelen om diepere zaken vanuit het Woord handen en voeten te geven. De Bijbel leert ons in 1 Timotheus 2:9 matigheid en eerbaarheid en eenvoudigheid, ook in onze kleding. Geen middelen om de zogenaamde nederige hoogmoed uit te stralen of anderen de ogen uit te steken.”

Helaas kan men ook doorslaan naar de andere kant en menen dat de buitenkant er in het geheel niet toe doet. „Het is een Bijbels gegeven om onderscheid tussen man en vrouw uit te laten komen in kleding en haardracht. We misbruiken het Woord van God door alleen te wijzen op de teksten als: „Scheurt uw hart en niet uw klederen.” Inhoud zonder vorm is ook een grote zorg in het kerkelijk leven.”

Bonder,

In grote lijnen ben ik het er wel mee eens. Ik hou ook wel van stijl. Heb ik ook wel eens ergens geschreven hoor, op dit forum. Wel vind ik dat er ook teveel nadruk kan liggen op stijl. Ik zie van die kant ook wel een stuk verstarring. Aan de andere kant heeft Volvo ook zeker een punt als hij signaleert dat evangelische gemeenten bijvoorbeeld nogal eens helemaal geen structuur en stijl meer kennen. Daar flierefladderen ze vaak maar wat raak.

Ds Simons noemt matigheid en eenvoud. Dat is ook het kenmerkende van zijn artikel. Vooral daarom kan ik zijn woorden wel waarderen. Ik zou het allemaal wat anders zeggen, maar zijn bedoeling is goed. Het is toch zo dat in een gemiddelde refo-gemeente met alle donkere degelijkheid intussen geen sprake meer is van eenvoud en matigheid.

Ik snap uit de woorden van ds Simons dat hij moeite heeft met dames in lange broeken in de kerk. Dat had hij wat mij betreft best achterwege mogen laten. Ik ben het er niet mee eens dat lange broeken zonder meer typische mannenkleding is. In die zin vind ik de opmerking over haardracht ook wat antiek. Zo is dat in onze cultuur al heel lang niet meer. Maar als hij in deze een beetje achter loopt zal ik hem dat bij zoveel positieve woorden echt niet euvel duiden.

groet,
Dies
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger
Originalis

BerichtGeplaatst: Za Jul 21, 2007 9:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wilko schreef:

Over het algemeen kun je zeggen: Als de zondagse kledij verdwijnt gaat dat gepaard met een verminderde eerbied en ontzag voor God.

Waarom kun je dit over het algemeen stellen?
Naar boven
Dodo

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 9:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Op de boekensite van het RD kwam ik een aardige recensie tegen. Misschien een aanrader voor degenen die zich druk maken om modeverschijnselen, hoeden, leggings en al dan niet korte broeken.

klik
bonder

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 10:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dodo schreef:
Op de boekensite van het RD kwam ik een aardige recensie tegen. Misschien een aanrader voor degenen die zich druk maken om modeverschijnselen, hoeden, leggings en al dan niet korte broeken.

klik

Wel of geen hoed is geen modeverschijnsel wat mij betreft.
Waarschijnlijk komt het weer goed in je straatje van pas, want niemand zal er zich druk om maken. Zeker jou als moderator past wel wat meer terughoudendheid in je postings.

Trouwens: over leggings: Ik heb daar geen principieel standpunt over; ik vind het alleen foeilelijk. In onze hervormde gemeente Woudenberg zijn er talloze dames (leeftijd wordt steeds rekbaarder heb ik het idee) met leggings onder de rok (al dan niet met hoed).
Naar boven
Dodo

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 11:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

bonder schreef:
Dodo schreef:

klik

Waarschijnlijk komt het weer goed in je straatje van pas, want niemand zal er zich druk om maken. Zeker jou als moderator past wel wat meer terughoudendheid in je postings.

Trouwens: over leggings: Ik heb daar geen principieel standpunt over; ik vind het alleen foeilelijk. In onze hervormde gemeente Woudenberg zijn er talloze dames (leeftijd wordt steeds rekbaarder heb ik het idee) met leggings onder de rok (al dan niet met hoed).

Met het verkeerde been uit bed gestapt?
Misschien had ik de hoed niet moeten noemen, want die wordt niet echt genoemd in de recensie. Maar het boek gaat er juist over dat allerlei mode-uitingen zo betrekkelijk zijn, het komt en het gaat en de eeuwen door maakte men zich er druk om.

Zijn de Woudenbergse dames wel echt dames als ze een legging dragen? Wink
bonder

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 12:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dodo schreef:
bonder schreef:
Dodo schreef:

klik

Met het verkeerde been uit bed gestapt?

Met mijn humeur is niets mis, bedankt.
Naar boven
Arieka

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 3:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bonder schreef:
Wel of geen hoed is geen modeverschijnsel wat mij betreft. Waarschijnlijk komt het weer goed in je straatje van pas, want niemand zal er zich druk om maken. Zeker jou als moderator past wel wat meer terughoudendheid in je postings.

Pfft, is dit komkommertijd of zo? Er wordt op deze manier wel erg op de persoon gespeeld. Jammer!

Sorry van deze off-topic opmerking.
Naar boven
broeder Ab

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 4:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Origenes schreef:

Ik snap uit de woorden van ds Simons dat hij moeite heeft met dames in lange broeken in de kerk. Dat had hij wat mij betreft best achterwege mogen laten. Ik ben het er niet mee eens dat lange broeken zonder meer typische mannenkleding is. In die zin vind ik de opmerking over haardracht ook wat antiek. Zo is dat in onze cultuur al heel lang niet meer. Maar als hij in deze een beetje achter loopt zal ik hem dat bij zoveel positieve woorden echt niet euvel duiden.

groet,
Dies

Vraag een kind een mannetje en vrouwtje te tekenen en je krijgt een poppetje met een broekje en een poppetje met een rokje en lang haar. een kind snapt feilloos het verschil tussen man en vrouw qua verschijningsvorm.

Trouwens, het verschil tussen aanduiding van heren- en damestoilet is ook nog steeds klassiek Laughing

Zo antiek is het dus allemaal niet, het is hoogst actueel zelfs Mr. Green

http://www.youtube.com/watch?v=Mf_i4YfELzE
Naar boven
gazelle

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 5:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

broeder Ab schreef:
Origenes schreef:

groet,
Dies

Vraag een kind een mannetje en vrouwtje te tekenen en je krijgt een poppetje met een broekje en een poppetje met een rokje en lang haar. een kind snapt feilloos het verschil tussen man en vrouw qua verschijningsvorm.

Trouwens, het verschil tussen aanduiding van heren- en damestoilet is ook nog steeds klassiek :lol:

Zo antiek is het dus allemaal niet, het is hoogst actueel zelfs :mrgreen:

En kinderen leren de trein ook nog altijd als een stoomlocomotief tekenen...
En nog altijd wordt er gesproken over "verkeerd verbonden" terwijl men toch echt zelf een vaud nummer draait !

aldus de man die nooit een djellaba draagt en ook nooit als zodanig getekend is....
Naar boven
Roel

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 6:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Trouwens, het verschil tussen aanduiding van heren- en damestoilet is ook nog steeds klassiek

Klassiek zijn is niet altijd een aanbeveling.
En niet alleen heren maken gebruik van een herentoilet!
Toen er nog perronmedewerkers op de stations liepen, werd een van hen door een man aangesproken met de vraag: "Waar ken ik hier ergens p....n?"
Het antwoord was: Dan moet je naar die ruimte daar gaan, op de deur staat wel "Heren", maar daar behoef jij je niets van aan te trekken!" Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
AleidSchilder

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 6:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Roel schreef:
Quote:
Trouwens, het verschil tussen aanduiding van heren- en damestoilet is ook nog steeds klassiek

Klassiek zijn is niet altijd een aanbeveling.
En niet alleen heren maken gebruik van een herentoilet!
Toen er nog perronmedewerkers op de stations liepen, werd een van hen door een man aangesproken met de vraag: "Waar ken ik hier ergens p....n?"
Het antwoord was: Dan moet je naar die ruimte daar gaan, op de deur staat wel "Heren", maar daar behoef jij je niets van aan te trekken!" Very Happy

Wat een niveau zeg...
Naar boven
Roel

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 7:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Wat een niveau zeg...

Het niveau van "Jan Rap en zijn maat". Very Happy
En kleren maken de man (en) de vrouw niet.

Ik weet niet hoe lang de komkommertijd (nog) duurt, maar de hernieuwde
belangstelling voor dit topic doet mij vermoeden, dat die tijd in elk geval
nog niet over is.
Of het nu gaat over het feestje van de PKN of over de "klederdracht"binnen de
Gereformeerde Gezindte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
broeder Ab

BerichtGeplaatst: Di Jul 27, 2010 11:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

gazelle schreef:
broeder Ab schreef:
Origenes schreef:

groet,
Dies

Trouwens, het verschil tussen aanduiding van heren- en damestoilet is ook nog steeds klassiek Laughing

Zo antiek is het dus allemaal niet, het is hoogst actueel zelfs Mr. Green

En kinderen leren de trein ook nog altijd als een stoomlocomotief tekenen...
En nog altijd wordt er gesproken over "verkeerd verbonden" terwijl men toch echt zelf een vaud nummer draait !

aldus de man die nooit een djellaba draagt en ook nooit als zodanig getekend is....

Tja......en mijn neef is getrouwd met zijn vriend en hebben een kind.

Wat een afleidingstruckjes!!

http://www.youtube.com/watch?v=Mf_i4YfELzE
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Gereformeerd Gezind forum index -> Maatschappij Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Pagina 3 van 8

Ga naar: