|
Gereformeerd Gezind Onafhankelijk ontmoetingsplein ter bevordering van de interkerkelijke contacten binnen de Gereformeerde Gezindte.
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Dodo

|
Geplaatst: Za Jul 24, 2010 9:46 pm Onderwerp: |
|
|
| AleidSchilder schreef: | | Ed Wantij schreef: | | AleidSchilder schreef: | | 'Rechtszaak niet duur, PKN-feest wel' |
 |
Er was weinig rendement destijds. |
Ik heb maar zelden zo'n oude koe gezien. Laat het beest toch lekker in z'n sloot... _________________ "Poets have been mysteriously silent on the subject of cheese." - G.K. Chesterton |
|
| Naar boven |
|
 |
AleidSchilder
|
Geplaatst: Ma Jul 26, 2010 9:15 am Onderwerp: |
|
|
| Edit: weg gehaald wegens zwaar off-topic |
|
| Naar boven |
|
 |
AleidSchilder
|
Geplaatst: Ma Jul 26, 2010 12:09 pm Onderwerp: |
|
|
PKN, de naam:
Al meerdere keren was een naam voor dit gewrocht voorgesteld, maar geen van die was sterk genoeg om zich te handhaven. Men wist eigenlijk met niet één daarvan raad.
In elk geval mocht "Hervormd" of "Gereformeerd" daarin niet voorkomen. Zo was de eis van Lutherse zijde. Het is niet verwonderlijk dat men er lange tijd niet uitkwam, want een naam zegt iets, kan zelfs veelzeggend zijn. Maar wat moet nu de naam zijn voor een samensmelting van kerken die niets meer te zeggen hebben? Nu is men terug bij het eerste voorstel met aftrek van het omstreden "Verenigde". Het moet worden: Protestantse Kerk in Nederland. Let erop: niet: "Nederlandse Protestantse Kerk", ook niet "van" Nederland, maar: "in" Nederland. Een lege naam, want "protestants" is een verzamelnaam geworden. Er zijn en blijven nog heel wat andere protestantse kerken in Nederland. De verlegenheid is blijkbaar groot, dat men tot deze niets zeggende naam is teruggekeerd.
Wanneer dit doorgaat krijgt men dwaze combinaties: niet langer een hervormde, maar een protestantse dominee. Heet dat niet taalkundig een pleonasme?
En niet een gereformeerd kerkgebouw, maar een protestants kerkgebouw, alsof er niet in veel dorpen en steden talrijke protestantse kerkgebouwen zijn, die niets met het SoW-drietal te maken hebben. Is een dominee of kerkgebouw van de Christelijk Gereformeerde of Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk of van de Gereformeerde Gemeente soms niet protestants?
Daar komt bij dat men van de oorspronkelijke betekenis van "Protestant(s)" niets meer af weet. Het is afgeleid van het Latijnse 'protestari', dat 'getuigen', 'belijden' betekent. Dit woord werd op de rijksdag van Spiers (1529) voor het eerst gebruikt in een hachelijke historische situatie, toen men stond als een minderheid tegenover een machtige meerderheid en wilde opkomen voor de waarheid.
Dat gebeurde dus tegen de stroom van de tijd in, onder levensgevaar. "Protestant wil zeggen; de tirannie van de ideologie weerstaan, en indien de situatie het vereist, er goed en bloed, lijf en leven voor over hebben" (dr. W. Aalders). En nu? Waar hebben de SoW-kerken de moed om te getuigen van de waarheid en de leugen te weerspreken? Zij zijn kerken voor elk wat wils, verbasterd en ontrouw. Softe kerken, met dadelijk een domme naam. |
|
| Naar boven |
|
 |
gazelle
|
Geplaatst: Ma Jul 26, 2010 1:00 pm Onderwerp: |
|
|
| AleidSchilder schreef: | PKN, de naam:
Al meerdere keren was een naam voor dit gewrocht voorgesteld, maar geen van die was sterk genoeg om zich te handhaven. Men wist eigenlijk met niet één daarvan raad.
In elk geval mocht "Hervormd" of "Gereformeerd" daarin niet voorkomen. Zo was de eis van Lutherse zijde. Het is niet verwonderlijk dat men er lange tijd niet uitkwam, want een naam zegt iets, kan zelfs veelzeggend zijn. Maar wat moet nu de naam zijn voor een samensmelting van kerken die niets meer te zeggen hebben? Nu is men terug bij het eerste voorstel met aftrek van het omstreden "Verenigde". Het moet worden: Protestantse Kerk in Nederland. Let erop: niet: "Nederlandse Protestantse Kerk", ook niet "van" Nederland, maar: "in" Nederland. Een lege naam, want "protestants" is een verzamelnaam geworden. Er zijn en blijven nog heel wat andere protestantse kerken in Nederland. De verlegenheid is blijkbaar groot, dat men tot deze niets zeggende naam is teruggekeerd.
Wanneer dit doorgaat krijgt men dwaze combinaties: niet langer een hervormde, maar een protestantse dominee. Heet dat niet taalkundig een pleonasme?
En niet een gereformeerd kerkgebouw, maar een protestants kerkgebouw, alsof er niet in veel dorpen en steden talrijke protestantse kerkgebouwen zijn, die niets met het SoW-drietal te maken hebben. Is een dominee of kerkgebouw van de Christelijk Gereformeerde of Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk of van de Gereformeerde Gemeente soms niet protestants?
Daar komt bij dat men van de oorspronkelijke betekenis van "Protestant(s)" niets meer af weet. Het is afgeleid van het Latijnse 'protestari', dat 'getuigen', 'belijden' betekent. Dit woord werd op de rijksdag van Spiers (1529) voor het eerst gebruikt in een hachelijke historische situatie, toen men stond als een minderheid tegenover een machtige meerderheid en wilde opkomen voor de waarheid.
Dat gebeurde dus tegen de stroom van de tijd in, onder levensgevaar. "Protestant wil zeggen; de tirannie van de ideologie weerstaan, en indien de situatie het vereist, er goed en bloed, lijf en leven voor over hebben" (dr. W. Aalders). En nu? Waar hebben de SoW-kerken de moed om te getuigen van de waarheid en de leugen te weerspreken? Zij zijn kerken voor elk wat wils, verbasterd en ontrouw. Softe kerken, met dadelijk een domme naam. |
Komen naam en inhoud in ieder geval overeen !
Overigens: Wat een grof gechut ! De springstof lijkt van het merk frustratie. Dat werkt in protestant nederland al zeker 176 jaar erg goed.
Maar gaan in een richting waar het front al lange tijd niet meer ligt. |
|
| Naar boven |
|
 |
AleidSchilder
|
Geplaatst: Ma Jul 26, 2010 2:06 pm Onderwerp: |
|
|
| gazelle schreef: | | AleidSchilder schreef: | PKN, de naam:
Komen naam en inhoud in ieder geval overeen !
Overigens: Wat een grof gechut ! De springstof lijkt van het merk frustratie. Dat werkt in protestant nederland al zeker 176 jaar erg goed.
Maar gaan in een richting waar het front al lange tijd niet meer ligt. |
Geen Protestants Nederland maar Ecclesia |
|
| Naar boven |
|
 |
broeder Ab
|
Geplaatst: Ma Jul 26, 2010 2:17 pm Onderwerp: |
|
|
Met de naam Hersteld Hervormde Kerk is men overigens in eigen kring ook verlegen.
Ik begrijp niet goed de aanleiding van deze 'tirade' van Aleid.
Dit is toch allemaal tot in den treure gepasseerd ?
De meeste hervormd-gereformeerden binnen de PKN zijn
ook niet zo gelukkig met de naam van de kerk.
Maar het is Protestantse Kerk in Nederland geworden.
Het is overigens een flauwe opmerking dat deze kerk niets meer te getuigen heeft.
Daarmee doe je onrecht aan God Die ook in de PKN nog werkt.
Vergeet ook niet hoeveel onheilig vuur een aantal HHK-predikanten hebben verspreid in de loop van de tijd.
Plus de tegen de PKN aangespannen rechtszaken om geld en goed.
Alsof dat zulk een goed getuigenis van Christus is geweest naar buiten toe.
Bega in je felheid geen zonden Aleid.
Gebed voor verkondiging van het onvervalste Evangelie in de PKN is meer op z'n plaats.
Ik hoop dat je dat ook doet, het is aanbevelenswaardiger dan kromme,
roestige spijkers terug in het hout te slaan. _________________ "Maar de Heer zal uitkomst geven, Hij die 's daags Zijn gunst gebiedt;
'k Zal in dit vertrouwen leven, en dat melden in mijn lied"
http://www.youtube.com/watch?v=Mf_i4YfELzE |
|
| Naar boven |
|
 |
Roel
|
Geplaatst: Ma Jul 26, 2010 6:05 pm Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | Al meerdere keren was een naam voor dit gewrocht voorgesteld |
Aleid, hoewel ik mij de herkomst van het woord "gewrocht"in dit verband wel kan voorstellen (en dan denk ik niet in de eerste plaats aan een psalm in de oude berijming, die je met een beetje manoevreren hier ook nog van toepassing zou kunnen verklaren), vraag ik mij af of je soms "gedrocht"bedoelt?
Dat is het woord namelijk, dat je nog hoort in anti-PKN kringen.
Eerlijkheidshalve: Daar niet alleen. |
|
| Naar boven |
|
 |
AleidSchilder
|
Geplaatst: Ma Jul 26, 2010 7:01 pm Onderwerp: |
|
|
| broeder Ab schreef: | Met de naam Hersteld Hervormde Kerk is men overigens in eigen kring ook verlegen.
Ik begrijp niet goed de aanleiding van deze 'tirade' van Aleid.
Dit is toch allemaal tot in den treure gepasseerd ?
De meeste hervormd-gereformeerden binnen de PKN zijn
ook niet zo gelukkig met de naam van de kerk.
Maar het is Protestantse Kerk in Nederland geworden.
Het is overigens een flauwe opmerking dat deze kerk niets meer te getuigen heeft.
Daarmee doe je onrecht aan God Die ook in de PKN nog werkt.
Vergeet ook niet hoeveel onheilig vuur een aantal HHK-predikanten hebben verspreid in de loop van de tijd.
Plus de tegen de PKN aangespannen rechtszaken om geld en goed.
Alsof dat zulk een goed getuigenis van Christus is geweest naar buiten toe.
Bega in je felheid geen zonden Aleid.
Gebed voor verkondiging van het onvervalste Evangelie in de PKN is meer op z'n plaats.
Ik hoop dat je dat ook doet, het is aanbevelenswaardiger dan kromme,
roestige spijkers terug in het hout te slaan. |
Ab,
In eigen kerk is ook heel veel tekort. Ik ben niet trots op de HHK laat staan fel voorstander. Sterker ik hoor een aanzienlijk aantal predikanten liever dan sommige predikanten van de HHK. In de vakantie gingen wij ook bij de PKN ter kerke terwijl er ook een HHK was. Echt waar de tijd van felheid ben ik voorbij. Dat neemt niet weg dat ik onmogelijk kan instemmen met de plurale kerk.
Het zijn slechts wat artikelen uit de oude doos in deze doorgaans rustige vakantietijd. |
|
| Naar boven |
|
 |
broeder Ab
|
Geplaatst: Ma Jul 26, 2010 10:43 pm Onderwerp: |
|
|
| AleidSchilder schreef: |
Ab,
In eigen kerk is ook heel veel tekort. Ik ben niet trots op de HHK laat staan fel voorstander. Sterker ik hoor een aanzienlijk aantal predikanten liever dan sommige predikanten van de HHK. In de vakantie gingen wij ook bij de PKN ter kerke terwijl er ook een HHK was. Echt waar de tijd van felheid ben ik voorbij. Dat neemt niet weg dat ik onmogelijk kan instemmen met de plurale kerk.
|
Dan verschillen wij beiden niet zoveel van opvattingen op dat gebied denk ik.
 _________________ "Maar de Heer zal uitkomst geven, Hij die 's daags Zijn gunst gebiedt;
'k Zal in dit vertrouwen leven, en dat melden in mijn lied"
http://www.youtube.com/watch?v=Mf_i4YfELzE |
|
| Naar boven |
|
 |
bonder
|
Geplaatst: Wo Jul 28, 2010 7:32 am Onderwerp: |
|
|
Dr. Plaisier: Onze kerk is verburgerlijkt
STUTTGART – De scriba van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), dr. A. J. Plaisier, neemt een aantal indringende vragen mee vanuit Duitsland, waar hij de assemblee van de Lutherse Wereldfederatie (LWF) heeft bijgewoond. „Vooral luthersen in Afrika stellen ons indringende vragen over onze geloofsovertuiging.”
Zo’n 400 gedelegeerden van 138 kerken uit 79 landen woonden tot en met gisteren de elfde assemblee van de Lutherse Wereldfederatie bij. In totaal vertegenwoordigden zij meer dan 70 miljoen luthersen. „Noem zo’n assemblee het hoogste orgaan van de lutherse kerkgemeenschap”, legt dr. Plaisier uit. „Eens in de zeven jaar komt die assemblee bij elkaar en dan wordt het beleid uitgezet voor de komende jaren.”
De Protestantse Kerk in Nederland was deze keer voor het eerst officieel als lidkerk aanwezig. De vorige assemblee was in 2003, net voor de kerkvereniging (2004).Dr. Plaisier: „Het viel me op dat calvinisten in Europa toch enigszins een randverschijnsel zijn. De meerderheid van de christenen in Europa is luthers.”
De elfde assemblee van de LWF zal niet de geschiedenis ingaan als de vergadering van de zeer ingrijpende beslissingen, geeft hij toe. „Tijdens zo’n vergadering komen zo ongeveer alle wereldproblemen wel voorbij. Maar ik vraag me dan altijd weer af of we als kerken wel de kennis hebben om over allerlei grote vraagstukken uitspraken te doen. Je moet dan denken aan kwesties als het klimaat, de schuldenlast van de derde wereld, de armoedebestrijding en dat soort zaken.”
Voor de algemeen secretaris van de Protestantse Kerk waren het vooral de ontmoetingen in de wandelgangen die hem zullen bijblijven. „Zo sprak ik met een afgevaardigde uit Congo die de, volgens haar slappe, doop- en confirmatiepraktijk in de lutherse kerken in Europa hekelde. En ik moet eerlijk zeggen dat deze mensen ons wel stevige vragen te stellen hebben. Wij zijn, als Europese kerken, soms zo verburgerlijkt en verweekt. Waar is de echte geloofsovertuiging?”
Wat indruk maakte op dr. Plaisier was het verzoeningsritueel waarin de lutheranen de mennonieten (doopsgezinden) vergeving vroegen –en kregen– voor de vervolgingen in de zestiende eeuw. „De martelaarstraditie die de mennonieten tot op de dag van vandaag kennen, hoe zit het daarmee bij ons? Wat is het geloof ons waard? Dat vind ik een indringende vraag die gesteld mag en moet worden.”
De verkiezing van de Palestijnse bisschop Munib A. Yunan uit Jeruzalem tot nieuwe president van de LWF zal geen gevolgen hebben voor de dialoog tussen joden en christenen, verwacht dr. Plaisier. „Yunan was de enige kandidaat en het zou pas echt ernstig zijn geweest als hij níét was gekozen. Dan zouden we een broeder afwijzen alleen vanwege het feit dat hij Palestijn is. Dat is natuurlijk volstrekt onbestaanbaar. Yunan heeft zich daarbij duidelijk uitgesproken voor het voortzetten van de joods-christelijke dialoog. Dus ik zie geen enkel probleem.”
De Evangelisch-Lutherse Kerk in Nederland –sinds 2004 onderdeel van de PKN– staat bekend als progressief. Hoe ligt die kerk in het geheel van de lutherse gemeenschap?
„Het is inderdaad zo dat de luthersen in Nederland op bepaalde punten wat anders zijn dan de luthersen in het buitenland. Daar spelen de lutherse belijdenisgeschriften een expressievere rol dan in Nederland. Dat geldt met name voor de luthersen in Afrika. Je bent een confessionele kerk en dat betekent wat, vinden zij. Daarin hebben ze ons, luthersen, maar niet minder de calvinisten, wat te zeggen. Het valt me in contacten in de wereldkerk altijd weer op dat we worden aangesproken op onze geloofsovertuiging. Waar staan we nog voor? Die vraag moeten we serieus nemen en die zullen we dan ook zeker in de Protestantse Kerk aan de orde stellen.”
**Zal Plaisier dat gezegd hebben zonder rode wangetjes tegen de verslaggever? Ik hoop niet dat hij "Hendrikse" benoemd heeft tijdens deze conferentie; de volgende keer is de PKN niet eens meer welkom vanwege de dubieuze gang van zaken binnen de kerk.** |
|
| Naar boven |
|
 |
Roel
|
Geplaatst: Wo Jul 28, 2010 7:50 am Onderwerp: |
|
|
| Quote: | | Waar staan we nog voor? Die vraag moeten we serieus nemen en die zullen we dan ook zeker in de Protestantse Kerk aan de orde stellen.” |
"Zullen aan de orde stellen"?
Dat doe je toch elke dag (al?!) want dat begint toch met de bereidheid om
getuigenis af te leggen, van de hoop, die in je is als Christen?
Gewoon, op de (werk)plek, waar je elke dag bent en gewoon met en tegenover degenen, die op je weg komen.
Zullen? Het speelkwartier is al een tijdje afgelopen. |
|
| Naar boven |
|
 |
Jan Bras
Geregistreerd op: 14-3-2008 Berichten: 1760 Woonplaats: Barcarena, Belem, Brasil
|
Geplaatst: Wo Aug 04, 2010 9:38 pm Onderwerp: |
|
|
Uit de `Missionaire Nieuwsbrief no. 2 plukte ik de volgende berichten:
Vraag: Hoe staat het eigenlijk met die Protestantse Pioniersplekken?De PKN had zich toch voorgenomen om twee nieuwe gemeenten per jaar te stichten?
Antwoord: Inderdaad, daar valt goed nieuws over te melden
Op 26 september 2010 vindt het startschot plaats voor de eerste pioniersplek. Dan zal Ds Rob Visser namelijk in een feestelijke dienst worden bevestigd tot predkant op IJburg. De Protestantse Kerk Amsterdam heeft daar voor hem en zijn vrouw een pastorie gevonden. Daarnaast is er een ruimte gehuurd voor de toekomstige gemeente-activiteiten die op dit moment functioneel wordt ingericht, zoals dat past bij een pioniersplek. Ds Visser en een stuurgroep die hem zal begeleiden denken stevig na over hoe hij zijn werk zal aanpakken. Ook heeft hij al kennisgemaakt met vele IJburgers. We zijn benieuwd wat voor kerk daar zal ontstaan.
In Rotterdam-Zuid worden vorderingen gemaakt met een project op de Kop van Zuid, het nieuwe Manhattan van Rotterdam. Een volgend keer meer daarover wellicht.
(Ds Pieter Versloot) |
|
| Naar boven |
|
 |
AleidSchilder
|
Geplaatst: Za Aug 14, 2010 10:04 pm Onderwerp: |
|
|
Proef met registratie leden PKN
UTRECHT - De proef met het ledenregistratiesysteem van de Protestantse Kerk begint in principe begin volgende maand.
Dat staat te lezen in een gisteren verstuurde nieuwsbrief. Het alternatief is een halfjaar uitstel, maar dat brengt extra kosten met zich mee. Veertig gemeenten doen mee aan de proef. Begin volgend jaar moet het systeem in bedrijf zijn. Het vorige project Numeri mislukte wat de kerk miljoenen euro's kostte. |
|
| Naar boven |
|
 |
Jan Bras
Geregistreerd op: 14-3-2008 Berichten: 1760 Woonplaats: Barcarena, Belem, Brasil
|
Geplaatst: Ma Aug 23, 2010 5:09 pm Onderwerp: |
|
|
Wie de moeite doet om de site Hervormde Gemeente Wateringen te bezoeken leest daar o.m. onder `nieuws` PKN en IZB ONDERSCHRIJVEN MISSIONAIR STATEMENT.
Zoals wellicht bekend is Arjen ten Brinke gemeentestichter in Wateringseveld, een VINEX wijk die deels tot de gemeente Westland (burgerlijke gemeente Westland) behoort en deels tot de burgerlijke gemeente `s Gravenhage (ja, zo heet Den Haag officieel).
De foto toont de enthousiaste PKN-IZB gezichten, w.o. de voormalig zendings(?)predikant Ds van der Veen. Ik denk dat Roel deze wel kent . Het is geweldig dat zo de Nederlandse gemeenten van de diensten en ervaringen die deze predikanten in zendingsdienst hebben opgadaan ten dienste stellen van de gemeenten in Nederland, die hoe langer hoe meer zendingsgemeente worden of missionaire gemeenten, zo men dat wil uitdrukken. |
|
| Naar boven |
|
 |
roo
|
Geplaatst: Wo Sep 01, 2010 2:02 pm Onderwerp: salaris predikant pkn |
|
|
Minimale stijging salaris predikanten PKN
| Quote: | UTRECHT – De kosten van een fulltime predikant in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) bedragen voor volgend jaar bijna 81.000 euro bruto. De salarissen van de predikanten zullen in 2011 1 procent stijgen.
Dat staat in een rapport dat de generale synode van de PKN over drie weken bespreekt. Voor dit jaar waren de gemeenten 80.754 euro kwijt (exclusief de tegemoetkoming in de ziektekostenverzekering). Dat wordt een brutobedrag van 80.989 euro. Daarmee is er sprake van een stijging van 0,7 procent.
Ingezet wordt op 1 procent salarisstijging in 2011 voor predikanten. Daarmee wordt de CAO voor (rijks)ambtenaren gevolgd.
De Beleidscommissie Predikanten maakt een voorbehoud omdat nog overleg moet plaatsvinden met het Pensioenfonds Predikanten en het Georganiseerd Overleg Predikanten. |
Voor allen: schrikt u niet. Uw predikant krijgt geen 81.000 Euro. In principe gaat ongeveer 28.000 Euro naar de Raad van Predikantstraktementen, en alleen zij die 20 periodieken hebben zullen een salaris krijgen van ongeveer 4500 Euro bruto per maand.
Wat er met al dat geld aan afdracht voor de Raad van Predikantstraktementen gebeurt, is niet altijd duidelijk.
Kleinere gemeenten krijgen tot eind 2017 korting op de afdracht. Voor hen is de dominee tot dan goedkoper, waarbij de korting steeds kleiner wordt.
Ook voor een kleine gemeente zullen de kosten dus zonder indexering op 81.000 Euro liggen in 2018.
Dit zal bij een aantal kleine gemeenten de 'nekslag' worden voor het zelfstandig beroepen van een full-time predikant. Samenwerking met nabij gelegen gemeente (n) of feeltijd wordt dan het motto.
In bovenstaand relaas doet het niet ter zake of je een predikant of kandidaat beroept.
groet
roo |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|