Gereformeerd Gezind forum index Gereformeerd Gezind
Onafhankelijk ontmoetingsplein ter bevordering van de interkerkelijke contacten binnen de Gereformeerde Gezindte.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ds. Mallan overleden
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Gereformeerd Gezind forum index -> Nieuws uit plaatselijke gemeenten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
refo

BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2010 2:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, die Ramshoorn kan er wat van, hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
CornelisV

BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2010 2:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

AleidSchilder schreef:
CornelisV schreef:
Overigens bizar dat er op de Duikenburgse Dagen door de Ramshoorn al reclame werd gemaakt voor de rouwdienst van ds Mallan op cd-rom. Er was een apart hoekje met Mallan-boeken en er werd een speciale 'rouwpredikatie' verkocht, van ds. Zwartbol (OGG) n.a.v. ds. Mallans overlijden. De een z'n dood..., afijn je kent dat gezegde wel.

Lijkt me een beetje verzonnen verhaal

Ja, CornelisV zit wat uit z'n duim te zuigen Neutral
Naar boven
Roel

BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2010 3:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

We moeten dit topic niet op deze manier gaan vervuilen met dergelijke postings.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jan Bras

BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2010 5:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit topic kan beter gesloten worden, want wij, protestanten, doen niet aan `heiligenverering`. (Of toch een klein beetje??)
Naar boven
Wilko

BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2010 5:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Jan,

Hoe denk je dan over een tekst uit Hebreen: Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.
Naar boven
Roel

BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2010 6:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Hoe denk je dan over een tekst uit Hebreen: Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

Jan kan, en zal(?) zelf wel antwoord geven.
Ik ben het echter met hem eens: "Wij"(in de Gereformeerde Gezindte!) doen ook aan heiligenverering.
We noemen dat anders, en komen dan met de bekende, hierboven genoemde,
Bijbeltekst om die "heiligenverering"te legitimeren.

Wie let op de praktijk, waarmee "wij"met onze levende en overleden voorgangers
vaak omgaan, ontkomt niet aan dat nu gewraakte woord.
De door Wilko aangehaalde tekst staat haaks op onze praktijken hierin.
Of ze nu commercieel zijn, of niet.

Over de Protestantse "heiligenverering"valt wel wat te zeggen, maar niet in dit
topic.
Inderdaad: Dat kan beter gesloten worden.
Het is inmiddels oud nieuws, rijp voor het archief.
Dat wel.
Naar boven
Jan Bras

BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2010 7:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En dat had ik nou ook allemaal willen zeggen.
Ik voeg er wel aan toe dat biografieen over predikanten, die wat te zeggen hadden m.b.t. kerk, staat en maatschappij zeer lezenswaard zijn. En dat is geen heiligenverering maar pure kerkgeschiedenis.
Naar boven
Bart den Dekker

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 10:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/religie/article3192929.ece/De_dominee_die_bij_leven_al_heilig_was_.html
Ed Wantij

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 5:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bart den Dekker schreef:
http://www.trouw.nl/religie-filosofie/nieuws/religie/article3192929.ece/De_dominee_die_bij_leven_al_heilig_was_.html

Ik vind het jammer, dat ik op de link geklikt heb en het stuk ook nog gelezen heb.
Hier gaan twee taalvelden, dat van de seculiere godsdienst en van de bevindelijke godsdienst, totaal langs elkaar.
Ik kan me bijvoorbeeld niet indenken, dat ds. Mallan zichzelf een rechtstreekse afstammeling van Paulus zou noemen. Heeft de lezer van Trouw in de gaten, dat ds. Mallan dat, mocht hij het werkelijk gezegd hebben, dit ongetwijfeld in geestelijk opzicht bedoelde en niet in lichamelijk opzicht? Daar twijfel ik sterk aan.
En die citaten uit de rouwdienst. Met citaten kun je iemand alles laten zeggen. Dat ds. Mallan postuum een positie naar Christus toebedeeld zou zijn is toch wel erg vergezocht. Paulus spreekt in 1 Korinte 6 over de heiligen, die de wereld en de engelen zullen oordelen.
Natuurlijk weet ik ook wel, dat zulke teksten enigszins uit de klauw dreigen te lopen als men heel waarschuwend gaat spreken, dat de "bekeerden" op de dag des oordeels geen traan zullen laten om de verdoemenis van de onbekeerden, omdat ze dan den Heere toevallen in zijn recht of hoe het in die kring ook maar mag heten. Naar een woord uit Openbaring 16:7. Maar om nu te zeggen: "zie je wel, hij werd / wordt als een heilige vereerd, want hij mag het oordeel uitspreken", dat gaat echt veel te ver.
In journalistiek opzicht lijkt het een heel goed stuk. Allerlei uitspraken van "kenners" moeten het stuk gewicht geven. Intussen is heel dat artikel nog niet waard om de kachel mee aan te steken.
Ze hadden er beter aan gedaan om het eerst een van de oud-redacteuren te laten lezen. Dat had Trouw heel wat gezichtsverlies gescheeld.
Ach ja, dat gezichtsverlies is er alleen bij mij en een paar van die achterlijke ultra-orthodoxe talibanchristenen. Het gros smult ervan en roept verbaasd: dat zoiets nog bestaat.
Ik ben niet van de kerk van ds. Mallan. Ben het ook vaak genoeg niet met hem eens. En toch: met zo'n artikel voel ik me flink op m'n ziel getrapt.
Naar boven
Lenny

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 5:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een commentaar op de site van Trouw:
Quote:
...Ik zwijg verder over de vele verdraaiingen van feiten in het artikel. We beraden ons over juridische stappen.

Nou, dat wordt nog wat Neutral

Andere quote, waar ik hard om moest lachen maar tegelijk ook weer niet...
Quote:
Zie Jezus' oordeel in Matth.25 over die verwaande kwast! En Mallan zal waarschijnlijk ook veroordeeld worden om tot in eeuwigheid te luisteren naar zijn eigen rotpreken! Hij zal veel van zijn kerkmensen, getroost bij Jezus zien, ondanks zijn VALSE LEER! Zij klagen Mallan aan!

Nee, dat is lekker veroordelend. Slaat echt nergens op zo'n reactie.
Naar boven
AleidSchilder

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 6:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De dominee die bij leven al heilig was

De ultra-orthodoxe dominee en oud-slager Frans Mallan werd bij leven al als een heilige gezien. Nu hij is overleden, dichten zijn volgelingen hem een plaats naast Christus toe. „Mallan is een soort Petrus geworden.”

Mod edit: de rest kan je hier lezen:

Naar boven
Ed Wantij

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 7:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heel aardig van Aleid om het hele artikel te kopiëren.
Als je het hele verhaal echter tot de laatste letter leest, kom je ook deze auteursrechtwaarschuwing tegen:
Quote:
Link

Vindt u een artikel van onze site de moeite waard, dan mag u onder voorwaarden op uw site de eerste vijftig woorden hiervan overnemen, mits daaronder een hyperlink staat die ook echt werkt en doorverwijst naar het volledige artikel op de Trouw-site. Als u wilt, kunt u ook een email sturen aan internet@trouw.nl, dan krijgt u van ons zo’n link toegestuurd.

Kopie

Wilt u liever een geheel artikel, foto, infografiek of kaart van onze site kopiëren naar uw eigen site? Stuur dan een mail aan hoofdredactie@trouw.nl en vermeld waartoe u onze productie wilt hergebruiken en hoeveel mensen daar inzage in krijgen. Wij zullen u dan een rekening sturen. Voor € 0,31 per woord voor de eerste zevenhonderd woorden van een artikel en € 0,18 per woord vanaf het 701e woord, kunt u een artikel uit Trouw overnemen op uw website, intranet of nieuwsbrief.

Schending van ons auteursrecht wordt opgespoord en aangepakt.

Het gaat om 1577 woorden. Dat betekent dus een rekening van € 374,86. Naar wie kan die gestuurd worden? Ik krijg zomaar het vermoeden, dat er wat gemodereerd gaat worden.
Naar boven
geert

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 7:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het stuk gelezen en de reakties op de site van Trouw......

Embarassed

zo reageert de seculiere kerk........, als die mensen historici zijn dan weet ik het niet meer, gevoel, begrip of enige kennis van de bevindelijken hebben ze in iedergeval niet. Ik denk dat iemand die niet uit een orthodox milieu afkomstig is, en de bevindelijken zou onderzoeken, een heel ander stuk schrijft als iemand die eruit komt.

Laatst aangepast door geert op Za Sep 04, 2010 7:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Fermat

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 7:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ed Wantij schreef:
Heel aardig van Aleid om het hele artikel te kopiëren.
Als je het hele verhaal echter tot de laatste letter leest, kom je ook deze auteursrechtwaarschuwing tegen:
Quote:
Link

Vindt u een artikel van onze site de moeite waard, dan mag u onder voorwaarden op uw site de eerste vijftig woorden hiervan overnemen, mits daaronder een hyperlink staat die ook echt werkt en doorverwijst naar het volledige artikel op de Trouw-site. Als u wilt, kunt u ook een email sturen aan internet@trouw.nl, dan krijgt u van ons zo’n link toegestuurd.

Kopie

Wilt u liever een geheel artikel, foto, infografiek of kaart van onze site kopiëren naar uw eigen site? Stuur dan een mail aan hoofdredactie@trouw.nl en vermeld waartoe u onze productie wilt hergebruiken en hoeveel mensen daar inzage in krijgen. Wij zullen u dan een rekening sturen. Voor € 0,31 per woord voor de eerste zevenhonderd woorden van een artikel en € 0,18 per woord vanaf het 701e woord, kunt u een artikel uit Trouw overnemen op uw website, intranet of nieuwsbrief.

Schending van ons auteursrecht wordt opgespoord en aangepakt.

Het gaat om 1577 woorden. Dat betekent dus een rekening van € 374,86. Naar wie kan die gestuurd worden? Ik krijg zomaar het vermoeden, dat er wat gemodereerd gaat worden.
Het kan een interessante case worden op wiens deurmat de rekening valt. En sinds kort hebben we een aanbod dat iemand alles wil betalen. Mr. Green
Naar boven
Jan Bras

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 10:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Met een Wink naar een conference van Youp wordt het dus:
lezen lezen, betalen betalen, le zen lezen, betalen betalen Surprised Laughing
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Gereformeerd Gezind forum index -> Nieuws uit plaatselijke gemeenten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 3 van 5

Ga naar: